Målet med planen er, at synliggøre og forbinde Glamsbjergs mange kvaliteter, både internt i byen og i oplandsbyerne. Det handler om at styrke Glamsbjergs identitet, sammenhængskraft, oplevelsesmuligheder og byliv så Glamsbjerg også i fremtiden er en attraktiv by at bo og leve i, fortæller Søren Steen Andersen, borgmester i Assens Kommune.
Mange har bidraget til udviklingsplanen
Udviklingsplanen er udarbejdet med inputs fra borgere, skoleelever, Foreningen Glamsbjerg, Handelsstandsforeningen i Glamsbjerg, Bymidtegruppen, Køng-Gummerup- Højrup lokalråd, virksomheder og foreninger, som alle har givet deres meninger og drømme til kende i forhold til, hvordan de ønsker, at fremtidens Glamsbjerg skal se ud. Sideløbende har Assens Kommune sammen med Følgegruppen - en gruppe bestående af lokale borgere og politikere - arbejdet ihærdigt på at samle de mange ønsker og tanker i en plan, som sætter retningen for kommende udvikling af Glamsbjerg og omegn.Det har været utroligt spændende at arbejde med, og jeg synes, vi er lykkes med at lave en plan, som kommer til at binde byen bedre sammen. Byen har tidligere været meget opdelt, men nu får vi den forskønnet, fremhævet alt det gode og får identiteten tilbage, siger Karina Hansen, der er formand for Glamsbjerg Håndbold Klub, bestyrelsesmedlem i Glamsbjerg Fritidscenter og en del af følgegruppen for udviklingsplanen: Vi har haft stort fokus på, at udviklingen skal skabe værdi for dem, som bor i byen. Derfor har vi gjort meget ud af at spørge dem, der bor her, hvad de mener. Undervejs blev vi opmærksomme på, at der efterspørges meget af det, vi har i forvejen, men at folk ikke vidste, det var her. Det kalder jo på, at vi skal arbejde med synliggøre det, fortæller Karina Hansen.Det arbejde har nu resulteret i, at der er vedtaget en udviklingsplan, som sætter retningen for, at Glamsbjerg skal udvikles til Skov- og familiebyen midt i kommunen. Vejen dertil er ifølge udviklingsplanen blandt andet at arbejde med samle byen og fremhæve grønne oplevelser og de mange lokale herligheder, der er i byen.
